sunnuntai 28. huhtikuuta 2013

Juoksua, haasteita ja tavoitteita!

Nyt on kevään viimeinen todella kiireinen viikko pikkuhiljaa takana. Olo on helpottunut ja rentoutunut. Hektinen viikko huipentui perjantaihin, kun saimme 4Runnersiin Mizunon uudet kengät ja niiden käsittelemisessä meni melkein koko työpäivä. Sen lisäksi  mulla oli aamulla omat treenit ja sitten vielä juoksutreenit oman asiakkaan kanssa. Voin kertoa, että kiirettä piti ja jokaiselle minuutille riitti paljon hommia. Päivä päättyi töiden osalta klo 18.00, jonka jälkeen lähdin Itäkeskukseen vaimon ja anopin luokse. Aamulla sain todella houkuttelevan tarjouksen vaimoltani. Se kysyi, että "haluutko muuten tulla tänään etsimään mun äidille uutta kevättakkia Itiksestä? Mä vastasin, että: Tottakai, se olis aivan upeeta. Itäkeskus+kevättakin osto anopille (josta kyllä tykkään) on vaan liian suuri missio jopa mun tyyliselle köyhän miehen Ismo Laitelalle, joten taktikoin ja ilmestyin paikalle vasta silloin kun takki oli jo kassissa ja kotiinlähdön hetki käsillä. Olen jo aikoja sitten oppinut, että jos olet muita hitaampi ja lahjattomampi niin ole ovelampi ja yritteliäämpi :).

Compression vaatteita joka lähtöön!
Päivän juoksutreenit menivät hyvin. Aamulla mulla oli tosiaan omat treenit eli herätys klo: 06.15, banaani suuhun, compressiovaatteet päälle ja lenkille. Nyt valitsin 2XU:n pitkähihaisen paidan ja lyhyet trikoot sekä Zero Pointin sukat. Kaikki vaatteet toimivat loistavasti ja tykkäsin tuosta paidastakin nyt todella paljon. Olen aikaisemmin ollut hieman skeptinen compression paitojen suhteen juoksussa. Se osoittautui kuitenkin todella loistavaksi. Siinä pysyy juoksuasento paremmin kasassa ja se antaa jotenkin jännästi tukea myös käsille. Nehän väsyvät varsinkin pidemmilä lenkeillä jonkin verran, vaikka eivät kovin kovaan rasitukseen joudukaan. Sukat ja trikoot antavat taas hyvän jämäkän tunteen jalkoihin ja ehkäisevät tehokkaasti kramppeja sekä pitävät jalat fressimpänä pidempään. Treeninä oli vähän lämmittelyä ja sitten kiihtyvällä vauhdilla 5km, jonka jälkeen vielä 1,5km:n jäähdyttely. Tässä faktaa:

1km   5m42s   lämmittely
2km   5m28s
3km   5m06s
4km   5m02s
5km   4m52s
6km   4m34s
7km   5m31s  jäähdyttely

Lenkin jälkeen suihkuun, syömään aamupalaa ja sitten 4Runnersiin. Kesken työpäivän kävin tekemässä treenin oman asiakkaan kanssa. Sen jälkeen sitten taas jatkamaan 4Runnersiin. Aika vaiherikas päivä kaikenkaikkiaan. Loppusaldona oli 7 tuntia töitä 15km juoksua.

Perjnatai illan  menu: Parsa ja kukkakaalia, tummaa riisiä, kana-kesäkurpitsa kastiketta ja pari leipää.
Lauantai menikin sitten lepäillessä. Mulla osui lepopäivä tällä viikolla lauantaille ja se teki hyvää. Kroppa alkoi olla jo todella väsynyt pitkän viikon jälkeen. Nautimme kotona rauhallisesta aamusta. Heräsimme jo 07.00, sitten vähän aamupalaa napaan ja kun kummallakaan ei mitään aikatauluja aamupäiväksi ollut, niin menimme vielä takaisin nukkumaan. Aamupäivällä lähdimme käymään keskustassa ja tarkastimme myös polkupyörä huutokaupan/tapahtuman Kampin narinkkatorilla, mutta hienosta ajatuksesta huolimatta se oli jäänyt vähän piippuun. Huutokaupassa taisi olla 3 pyörää ja muutenkin todella vähän ihmisiä paikalla. Tapahtuman idea oli mielestäni hyvä ja toivottavasti se kehittyy vielä suuremmaksi tulevina vuosina. Alkuillasta kävimme Haagan sankaripuistossa, mikä on sodassa kaatuneiden Haagalaisten viimeinen leposija. Loppuilta mulla menikin ihan vaan kotona lepäillessä ja ruokaa laittaessa. Näin villi lauantai tällä kertaa :).


Haagan sankaripuistossa.
Mullahan on tosiaan nyt herkuton, alkoholiton, mauton ja hajuton kausi tuonne Tukholman maratonille saakka. Sitten suon itselleni hampurilaisen, pari olutta ja karkkipussin :). Sinne asti on kuitenkin tyydyttävä appelsiineihin ja päärynöihin. Mun kisasuoritukseen sillä ei ole niinkään suurta vaikutusta. Tämä on enemmänkin tällainen henkisen puolen testi. Eilen istuin sohvalla rouvan Daim-patukka pään päällä ja mietin syntyjä syviä :). Välillä on mukava kokeilla rajojaan ja tehdä tällaisia ihmiskokeita itsellään. Nyt oli tällaisen vuoro. Joskus olen ollut ilman alkoholia 100 päivää, 4kuukautta, 2 kuukautta, 1 kuukauden. Milloin minkäkin ajan. Sekin on varsin opettavaista. Haastankin kaikkia kokeilemaan jotain tällaista testiä, jos keksitte sopivan aiheen. Monesti kuulen, että voisin ruveta herkuttomalle, tipattomalle tms, mutta kun mulla on kaverin tuparit kahden viikon päästä ja marsukin täyttää kohta vuosia. Sitten on niin hirveen vaikee olla siellä juhlissa. Tässä kohtaahan jokainen arvaa jo sen, että nämä kaikki ovat vain selityksiä sille, että sitä uutta asiaa ei voisi yrittää. Minulla on itsellänikin tässä paaston aikana juhlia ja tapahtumia, mutta vanha sananlasku sanoo, että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Ei auta itkut, vaan tämä päätös pitää loppuun saakka. Tehkää päätöksiä/haastakaa itseänne rohkeasti älkääkä miettikö mitä juhlia ja tapahtumia joudutte olemaan selvinpäin tai herkuttelematta tms, vaan ottakaa haaste arvokkaana, kasvattavana kokemuksena. Juhlia tulee ja juhlia menee ja sunnuntai aamuna sä olet se todellinen voittaja :) (Jos ymmärrätte mitä tarkoitan)

Kielletyt hedelmät!
Viikon päästä juostava Helsinki City Run on minun ensimmäinen tavoitteeni juoksun saralla tänä kesänä. Seuraava ja samalla alkukesän päätavoite on sitten tietysti Tukholman maraton. Kun mä olen tällainen malttamaton adhd-tapaus niin mulla on jo seuraavat kuviot ja tavoitteet mielessä. Juoksun saralla seuraava tavoite tulee vastaan lokakuussa ja yksi suurempi projekti alkoi tänään. Se tulee konkeretisoitumaan todennäköisesti kesällä 2014. Näistä lisää seuraavassa kirjoituksessa.

Viikon saldo liikunnan osalta oli seuraava:

Maanantai: Juoksu 10 km
Tiistai: Juoksu: 11km +, Kuntosali: 75 min Selkä-hausia, hartia, olkapää
Keskiviikko: Juoksu: 9km +Pyöräily: 27km
Torstai: Kuntosali Rinta-ojentaja-keskikroppa 75min
Perjantai: Juoksu: 7,5km + Juoksu 7,5 km
Lauantai: LEPO
Sunnuntai: Uintitekniikkaa 45 min + Juoksu 10-15km

Aurinkoista ja liikunnantäyteistä sunnuntaita! Mä lähden kohta vetämään viikon viimeiset juoksutreenit ja valmistamaan asiakasta viikon päästä juostavaan City Runiin, missä hänen olisi tarkoitus juosta oma ennätys ja olen varma, että se tulee myös tapahtumaan.

Leevi



4 kommenttia:

  1. Mielenkiintoisesti sä poimit molemmista koulukunnista asioita. On fivefingerseillä juoksua ja sitten kompressiovaatteita. Mukavan monipuolista luettavaa.

    Onko sun aikatavoitteet julkisia? =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos aqui! Koitan jatkossakin tuoda mieleipiteitä ja kokemuksia laajasti julki!

      Ei mulla paljoa salaisuuksia enää nykyään ole, joten julkistetaan nekin. ELi HCR pitäisi juosta 1.50 kieppeille ja Tukholma 4.00 h alle..Hcr menee enemmän valmistavana pitkänä treeninä, jtoen siinä ei ole tarkoitus juosta maksimi vauhtia..:) (selityksiä, selityksiä)

      Poista
  2. Tuutko sä juoksemaan Vantaan maratonin lokakuussa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Petra,

      Mulla on lokakuussa eräs toinen tavoite, joka estää Vantaan maratonin tällä kertaa. Asiakkaani ilmoitti tänään tähtäävänsä sinne Vantaalle, joten olen kuitenkin vahvasti hengessä mukana :)Seuraavassa kirjoituksessani kerron sitten mikä se mun seuraava tavoite on..Jäädään jännityksellä odottamaan..:)

      Poista